Vzdělávání pro učitele – e‑learningy o internetové bezpečnosti s novými tipy do výuky
V rámci projektu Kraje pro bezpečný internet vznikly e-learningové kurzy nejen pro učitele, ale i pro rodiče, děti nebo sociální pracovníky. Všechny tyto kurzy procházejí pravidelnou aktualizací, aby odpovídaly rychle se měnícím trendům internetového světa.Co se v nich můžou i učitelé naučit?
1. lekce Internet a jeho specifika
V úvodní lekci se učitelé nejen seznámí s pojmy jako „generace Z“, „digitální domorodec“ nebo „digitální gramotnost“. Dozví se i aktuální počty dětí připojených na internet, a to díky datům z Českého statistického úřadu a můžou si pročíst aktuální revizi Rámcového vzdělávacího programu v oblasti nové informatiky a digitálních kompetencí. E-learning nabízí ale i pohled do dětské on-line komunikace. Věděli jste, že 26,77 % českých dětí dostalo od jiného uživatele internetu nabídku na setkání v reálném světě (kdy uživatele neznali osobně z reálného světa) a 70 % z nich pak na tuto schůzku dorazilo?
2. lekce Co jsou sociální sítě
Bez alespoň základní znalosti sociálních sítí se dnes už žádný učitel v dialogu se svými žáky neobejde. Tady najdou všechny „socky“ pohromadě – Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, WhatsApp… Se sociálními sítěmi úzce souvisí i téma tzv. influencerů nebo challengí – i tomu jsme věnovali samostatný prostor. K lekci připojujeme také 2 tematické pracovní listy. Stačí je vytisknout a rozdat.
3. lekce Mobilní telefony
Mobily už máme všichni. Víte ale, jak si je chránit před útoky zvenčí (nebo sebou samotnými)? Kromě konkrétních zabezpečovacích tipů, které by měli znát nejen dospělí, ale i všichni žáci, se učitelé v této lekci seznámí také s fenoménem sledovacích hodinek. Ty mohou školní výuku leckdy nehezky narušit. K lekci patří i pracovní list na téma mobilních aplikací.
4. lekce Kyberšikana (na učitele)
O kyberšikaně už byly popsány stohy papírů i internetových stránek. A to je dobře. Každý z nás se s ní pravděpodobně dřív nebo později setká, a to buď v roli oběti, přihlížejícího, nebo pachatele. O kyberšikaně na učitele se ale celkem mlčí. My mlčet nechceme. Učitelé se díky e-learningu naučí kyberšikanu rozpoznat a efektivně řešit. A to nejen tu u žáků, ale i u svých kolegů nebo u nich samotných. 3 kazuistiky kyberšikany na učitele z českého školního prostředí dokládají, že je kyberšikana ze strany žáků opravdu problém.
5. a 6. lekce Kybergrooming a sexting
Kybergrooming a sexting bývají často spojené nádoby. Cizí člověk vyláká z dítěte přes internet citlivé fotky (sexting), a pak ho vydírá k osobní schůzce (kybergrooming). Existovat mohou ale i odděleně. Špatná zpráva je, že některé děti se do problémů hrnou po hlavě dobrovolně a rády. Podle výzkumu EU Kids Online z roku 2020 si s někým cizím píše přes internet 44 % českých dětí ve věku 9-16 let. Jsou tak nad celoevropským průměrem. I proto doporučujeme využít oba pracovní listy, které najdete na webu pod jednotlivými lekcemi.
Z dalších lekcí vybíráme například i tyto:
7. lekce Netolismus
8. lekce Nevhodný a nelegální online obsah
9. lekce Bezpečná hesla a ochrana účtů
10. lekce Osobní údaje a osobnost na internetu
11. lekce Ochrana autorských práv na internetu
12. lekce Nástroje online a jejich použití ve třídě
Věříme, že tyto lekce budou užitečné nejen pro učitele, ale pro každého uživatele internetu. Proto web VÍM KAM KLIKÁM, rádi se společností GORDIC podporujeme.
Zdroj: tým KPBI, Nina Moravcová.